Waar ga je naartoe als je de bekende highlights in het oosten of westen al gezien hebt? Er zijn altijd nieuwe gebieden te vinden in dit immense land; provincies die misschien minder voor de hand liggen, maar waar je prima rond kunt reizen met een normale camper of huurauto en waar genoeg hotels of campings te vinden zijn. Je kunt een regio ook voor de tweede keer bezoeken, maar dan letterlijk en figuurlijk van de gebaande paden af. Neem maar eens die gravel road wat dieper het park in. Er gaat een wereld voor je open.
Het is logisch dat je bij een eerste keer Canada kiest voor een mooie route door British Columbia of Alberta. Ook Ontario & Quebec staan bij veel mensen hoog op het lijstje bij een eerste kennismaking met die grote vriendelijke reus genaamd Canada. Maar denk bij een tweede of derde bezoek ook eens aan een mooie rondreis door Nova Scotia en Newfoundland en Labrador. Huur een auto of camper in Halifax en stuur naar het noorden om na een bezoek aan Cape Breton Island de ferry te pakken naar Port aux Basques op Newfoundland. De prachtige route die dan volgt, loopt via Gros Morne National Park richting Saint John’s. Onderweg wisselen fjorden zich af met kleine vissersdorpjes en wie weet spot je nog een verdwaalde ijsberg. De vriendelijke Newfoundlanders met hun grappige accent wijzen je de weg wel.
Wildernis
Andere regio’s die zich prima lenen voor een volgend bezoek zijn de Yukon en Alaska. Laatstgenoemde is weliswaar geen Canada, maar mooi te combineren. Het bekende ‘achtje’ is een veelgereden route. De hoofdstad van de goudkoorts langs de route is het authentieke Dawson City, nog steeds in originele staat en ver weg van het massatoerisme. Andere klinkende namen onderweg zijn hier Tok, Chicken en Fairbanks: echte wildernis nog, maar prima te doorkruisen met een normale camper of huurauto. Trek hiervoor wel minimaal 3 weken uit om alles in een normaal tempo in je op te nemen. Ben je avontuurlijker ingesteld en denk je bij een tweede bezoek aan Canada wel wat dieper de wildernis in te durven? Dan kun je zeker overwegen een fourwheeldrive of camper te huren en een van de vele gravel roads af te rijden.
Gravel roads
Wist je bijvoorbeeld dat alleen British Columbia al net zo veel onverharde wegen heeft als geasfalteerde wegen? Je verdubbelt het land dus eigenlijk als je deze meeneemt in de routeplanning. Let er om te beginnen wel goed op welk voertuig je kiest. Als de keuze valt op een huurauto is het algemene advies om minimaal een Standaard-SUV te nemen – geen Midsize SUV, want die hebben niet altijd vierwielaandrijving. Er zijn verschillende accommodaties te vinden in de backcountry, die je nu wél toe kunt voegen als mogelijke slaapplek. Denk aan de Tyax Lodge bij Goldbridge of het Alpine Meadows Resort vlak bij Clearwater. Hoe dieper je het bos ingaat, des te bijzonderder de accommodatie.
Keep on trucking
Als je kiest voor een camper is de vuistregel eigenlijk dat je een truckcamper moet huren. Zowel Fraserway als CanaDream hebben deze in het assortiment. Het zijn krachtige pick-uptrucks met verrassend ruime cabines achter op de truck, die van alle gemakken voorzien zijn. Zelfs een douche en toilet ontbreken niet – niet onbelangrijk, want bij de campings die je nu wel binnen je bereik liggen, ontbreken deze vaak. Maar oh, wat liggen ze mooi! Neem bijvoorbeeld de Forest Truck Road, die parallel aan de Rocky Mountains loopt. Hier laat je letterlijk 90 procent van de rest van de campers achter je, simpelweg omdat die er niet op mogen. Bonus: je staat ook nog eens op een prachtige campground met uitzicht op de machtige Rockies. Veel van deze campings zijn dan ook niet te reserveren. Maar goed nieuws, dat hoeft dus ook niet. Duik Whiteswan Lake Provincial Park maar eens in. Je komt de mooiste campings tegen. Geld in een envelopje en een plekje zoeken aan het water. De meest iconische gravel road in Canada is waarschijnlijk de Dempster Highway in de Yukon: een paar honderd kilometer natuurschoon met één benzinepomp in Eagle Plains. Drink een Sundowner op de poolcirkel! Daarna mag je ‘Did the Dempster’ achter op je camper of auto schrijven en word je met nog meer respect behandeld tijdens de rest van je reis.
Klamme handjes
Ook Vancouver Island kent verschillende routes en shortcuts die met een 4WD-voertuig te nemen zijn. Moet je bijvoorbeeld van Telegraph Cove naar Gold Bridge? Gooi je tank vol in Woss en hup het bos in, dat scheelt je heel wat kilometers. Ook de regio Cariboo Chilcotin Coast biedt een groot netwerk aan ongeasfalteerde parels. Rij maar eens van Bella Coola naar Williams Lake en je snapt wat we bedoelen – ‘The Hill’ is daar een begrip. Terug naar de bewoonde wereld rijd je dan niet meer over Highway 99, maar over de D’Arcy-route. Check wel even de weersvoorspellingen, dat scheelt wat klamme handjes.
Nog spannender
De auto- en camperverhuurders spreken over een gravel of dirt road waar je op mag rijden als de weg erkend en onderhouden wordt door de overheid. In het Engels: a government-maintained road. Ze zijn vaak herkenbaar aan een nummer of zijn zichtbaar in Google Maps of andere navigatiesystemen. Neem je per abuis een logging road, dan wordt het al wat spannender. Deze wegen zijn vaak aangelegd door houtkapbedrijven en zijn niet altijd in de beste staat. Hier ben je dan ook niet verzekerd en als je bijvoorbeeld in de modder vast komt te zitten, krijg je door het gebrekkige telefonische bereik vaak nauwelijks of geen hulp. Een tip is om bij een lokale benzinepomp in het desbetreffende gebied een Backroad Mapbook te kopen. Zelfs de lokale Canadees heeft deze op het dashboard en hier zie je precies waar je wel en niet kunt rijden. Kortom: als je Canada eens van een avontuurlijke kant wil zien, neem gerust een gravel road. Er gaat letterlijk een wereld voor je open.
Tekst Roderick Aalbers