11021723252?profile=original

In dit verhaal delen we onze camperervaringen met jullie. We hebben juist niet gekozen voor een reisverslag, maar bekijken het juist meer van de praktische kant. Want hoe gaat dat nu echt, reizen met een camper? Als je een camper huurt, ben je verplicht om eerst een nachtje in een hotel te slapen. Je kunt dus niet meteen bij aankomst in Canada je camper ophalen en op pad. Je bent moe van de lange vlucht, hebt last van een jetlag en de transfers van en naar de camperverhuurstations rijden vaak ook al niet meer tegen de tijd dat je vlucht aankomt in Canada. En stel dat je vertraging hebt? Bij aankomst in Canada bel je het airporthotel – het telefoonnummer staat in de voucher – en de gratis shuttlebus komt je ophalen. Afhankelijk van het verkeer is het ongeveer 15 tot 30 minuten rijden van de luchthaven naar je hotel. Bel dan ook de camperverhuurder om een ophaalafspraak te maken voor de volgende ochtend of middag. Let op: de meeste verhuurders zijn na 17:00 uur niet meer telefonisch te bereiken. Je kunt natuurlijk ook al thuis, dus voordat je naar Canada vliegt, contact opnemen met de camperverhuurder via e-mail. 

Inchecken
Daar kwamen we natuurlijk voor! Vliegen is leuk en in een hotel slapen ook, maar het gaat natuurlijk om die camper. Je wilt graag snel op pad, maar dat gaat niet zomaar! In Canada is men niet zo gehaast als in Nederland. Naast bijvoorbeeld CanaDream en Cruise Canada doen we ook graag zaken met Fraserway/Four Seasons, een persoonlijk familiebedrijf met goede service en uitstekende campers! In dit verslag nemen we hen even als voorbeeld. We worden heel hartelijk ontvangen, inclusief een kopje koffie en/of thee. Er is een speelhoek voor de kinderen en wifi, zodat je het thuisfront op de hoogte kunt brengen dat je goed bent aangekomen. De contracten worden opgemaakt, waarbij je moet opletten dat alle bestuurders worden bijgeschreven in het contract – houd je creditcard en rijbewijs dus bij de hand. Al dat papierwerk is even doorbijten, maar wel erg belangrijk! Je kunt ook vooraf ook online inchecken. Dat scheelt tijd. 

Je huis op wielen
Een Fraserway-medewerker, die Nederlands, Engels of Duits spreekt, loopt met je mee naar de camper om een uitleg te geven. Bij sommige verhuurders krijg je een uitgebreide uitleg per video, in ons geval wordt het op de persoonlijke manier gedaan. Probeer de uitleg goed in je op te nemen. Mocht je iets niet begrijpen, vraag het gerust nog een keer. Of schrijf van tevoren allerlei vragen op, dan kun je ze niet vergeten. Na zo’n lange vlucht en rare nacht (want waarschijnlijk ben je veel te vroeg wakker) ben je toch niet zo heel erg geconcentreerd. Loop samen met de medewerker een rondje om de camper om te controleren op eventuele krassen en andere beschadigingen. Kijk vooral boven en onder ooghoogte. Als wij weer op pad gingen, deden we altijd een rondje om de camper voordat we weer achter het stuur kropen. Gewoon om te kijken of alle slangen en kabels afgekoppeld zijn, en je dus bij het wegrijden niet het elektriciteitspaaltje uit de grond trekt en met je meesleurt. Ook een tip: doe binnen in de camper altijd even een check om te kijken of alle deuren en kastjes goed dicht zijn. De eerste dagen ben je nog heel voorzichtig en zorgzaam voor je huis op wielen, maar naarmate het wonen en rijden begint te wennen heb je de neiging om onachtzamer te worden. Let dus goed ook op tijdens het tweede deel van je reis! 

Potjes en pannetjes
Mensen vragen ons vaak: ‘Moeten we onze eigen slaapzak meenemen?’ Nee hoor! Niet nodig als je de persoonlijke uitrusting bijboekt. Fraserway heeft een zeer uitgebreide persoonlijke én kampeeruitrusting. Alles wat je nodig hebt om in de camper te kunnen wonen is aanwezig; van wijnglazen, dekbedden, handdoeken, lakens en een verbandtrommeltje tot een hakbijl zodat je fikkie kunt steken. Nou vooruit, een föhn zit er niet in, maar als je een badhairday hebt zet je gewoon een muts of een pet op. Mocht je tijdens het uitpakken van de koffer en het inruimen van de camper het idee hebben dat je niet genoeg dekens of handdoeken hebt, vraag dan om extra. Ook al is het bijvoorbeeld heel warm in Vancouver, kan het in de bergen 1.000 kilometer verderop erg koud zijn en dan heb je die extra deken wellicht nodig. Als je weer op hetzelfde verhuurstation terugkomt, kun je de koffers in de loods achterlaten – dat scheelt ruimte in de camper. 

Off you go
Maak op het terrein van de verhuurder een 'oefenrondje' met de camper. Het is even wennen aan de afmetingen, maar in Canada is alles gelukkig groot en ruim opgezet. Wat misschien niet snel went, is de hoogte van de camper: die zijn wel bijna 4 meter hoog! Op een camping is een kras van een boomtak dan zo gemaakt. Kijk vooral heel goed uit bij benzinestations. Vaak staat de hoogte aangegeven. Laat de bijrijder ook altijd even uitstappen bij het achteruitrijden om te kijken of het goed gaat. Een kuil of hobbel veroorzaakt gewaggel en gerammel. Zorg er dus voor dat alle kastjes goed dicht en op slot zijn, zodat al het servieswerk daar blijft waar het hoort. 

Koelen en tanken
Wij hadden een klein waterpasje aan boord. Als je ietwat scheef staat, lig je niet lekker in je bed. Maar belangrijker: de propaantoevoer van de koelkast loopt dan niet goed door, waardoor de koelkast afslaat en al het diepvrieseten ontdooit en de zalmen de koelkast uit zwemmen. Als de camper aangesloten is op vaste spanning schakelt de koelkast automatisch over van propaan naar elektriciteit. Als je met een ferry overvaart, word je gevraagd om de koelkast even uit te zetten en de gastanks dicht te draaien. Niet vergeten om bij de overkant alles weer aan te zetten! En is je benzine op? Kijk goed uit welke slang je in welk gat stopt, want je wilt geen water in de benzinetank! Dit valt onder het verzekeringskopje ‘nalatigheid’, dus de schade wordt niet vergoed.

Douchen in de C-Large gaat prima. Het is wel een aanslag op je fresh en grey water tank.
De fresh water tank is je schoonwatertank voor de afwas en eventueel douche. Het water is in principe te drinken, maar lekkerder is een voorraad bronwater in de camper. Je grey water tank bevat het afvalwater van de douche en de keuken, terwijl de black water tank al het ‘menselijk afval’ en toiletpapier opvangt. Deze is niet geschikt voor luiers en tampons, dan raakt de boel verstopt. Als je de tanks gaat legen, leeg dan eerst de black water tank en spoel de slang daarna van binnen schoon met het water uit de grey water tank. Zorg dat de slangen goed aangesloten zijn anders wordt het zo’n bende. Nog meer onmisbare vaktermen onderweg zijn de full hook-up en de pull-thru, die slaan op de plek waar je kampeert. Een full hook-up betekent dat de camper is aangesloten op de vaste spanning, het riool en de watertoevoer van de camping. Een pull-thru-plek is vooral handig voor hele grote campers: je kunt rechtdoor rijden om van je campingplek af te komen en hoeft dus niet achteruit en heen en weer te steken om van de plek af te komen. Als de fresh water tank vol is en de black en grey water tank leeg zijn, kun je met gemak meerdere dagen zonder full hook-up, tenzij je heel veel doucht in de camper. En de accu’s moeten dan natuurlijk ook vol zijn. Deze worden trouwens opgeladen tijdens het rijden of op een camping met stroomvoorziening. 

Wat vonden we ervan?
Wij hebben een geweldige reis gehad! Het was soms een lange zit, maar met af en toe een beer langs de weg was er genoeg afleiding. Drie weken was absoluut te kort. Je kunt niet alles zien, dus accepteer dat. Er moet ook tijd overblijven voor een wandeling, fikkie steken en je reisplan aanpassen omdat het ergens mooier is dan verwacht – of juist andersom. Een jaar na deze reis zijn we naar Toronto gevlogen en hebben we in Ontario rondgereden. Deze keer hadden we een pick-uptruck met slide-out. In één woord: fantastisch! De truckcamper sprak ons nog meer aan dan de gewone camper. Deze is voor ons gevoel wat stoerder en je moet iets meer improviseren vanwege de beperkte ruimte, waardoor je meer het gevoel hebt dat je aan het kamperen bent. Ook hoor je al het gerammel van de glazen niet uit de cabine. Onze kinderen pasten nog precies met z'n tweetjes in het dinette-bed. Zo'n truckcamper is dus zeker aan te bevelen met kleine kinderen, omdat ze binnen handbereik op de achterbank van de auto zitten en niet helemaal achter in de camper. Bovendien vind ik dat de kinderen voorin in de auto beter en prettiger zitten. Maar het grootste voordeel is de zuinigere en sterke dieselmotor van een truckcamper. Dat in combinatie met de vierwielaandrijving zorgt ervoor dat je ook dat onverharde paadje kunt nemen naar die kleine camping aan dat meertje.

Op de parkeerplaats van GoCanada in Naarden staat er vaak eentje voor bezichtiging klaar. Er valt natuurlijk nog veel meer te vertellen over reizen met een camper door Canada, dus misschien kun je beter zelf gaan kijken!

 

MEER NOORD-AMERIKA

Canada | Verenigde Staten

OVER CANADA

Canada ligt in Noord-Amerika. Het grenst in het zuiden en westen aan de Verenigde Staten en in het oosten aan de Atlantische Oceaan. De westelijke grens wordt gevormd door de Amerikaanse staat Alaska en de Stille Oceaan, en in het noorden door de Noordelijke IJszee. De hoofdstad van Canada is Ottawa, met als grootste steden Toronto, Montreal, Vancouver en Calgary.