10910809663?profile=RESIZE_1200x

Doodnormaal tarwestro tovert LIU Chengfeng om tot verbluffende kunstwerken. Hij is een erfgenaam van immaterieel cultureel erfgoed in Dezhou. Met gevoel voor originaliteit wijdt hij zich al 30 jaar aan onderzoek naar deze kunstnijverheid. Het traditionele ambacht wordt ontdaan van het muffe imago en frisse werken ontstaan. Unieke stroschilderijen vormen zo een nieuw visitekaartje voor dit immaterieel cultureel erfgoed.
Het maken van stroschilderijen is een unieke Chinese volkskunst die teruggaat tot de Sui- en Tang-dynastieën en populair was in de Ming- en Qing-dynastieën. Een geschiedenis van meer dan 1400 jaar.
LIU Chengfeng, 51 jaar oud, geboren in het dorp Xiaojia, plattelandsgemeente Mengsi, district Linyi, begon in 1992 met het maken van schilderijen met tarwestro. Hij kocht een elektrische soldeerbout en professionele gereedschappen voor het bleken, verven en andere processen en wijdde zich aan onderzoek in strokunst. Door op verschillende plekken te gaan studeren, online informatie op te zoeken en via herhaalde experimenten en oefeningen, kreeg hij het vakmanschap van het maken van stroschilderijen geleidelijk onder de knie. Elk detail telt bij de bijna 20 stappen, zoals roken, stomen, bleken, schrapen, strijken, schetsen, tekenen, vlechten, snijden en graveren.

10910809891?profile=RESIZE_930x

Om de kwaliteit van de grondstoffen te waarborgen, oogst LIU Chengfeng de tarwe elk jaar zelf. "Ik heb mezelf vaak over de kop gewerkt, ik kreeg er trillende handen van. Ik moest steeds zeker tien dagen rusten voordat ik hersteld was." Zoals hij uitlegt, moet je eerst de strootjes selecteren en ze glanzend maken door ze te weken, bleken en te ontsmetten, vervolgens worden ze bijgeschaafd en glad gestreken. Nadat de strootjes met een klein mes nog eens worden afgeschraapt worden de stroreepjes op pakpapier geplakt. Dan pas is de basisplaat klaar. De volgende stap is het overtrekken of tekenen van een afbeelding en die uitsnijden uit de basisplaat. Ten slotte worden alle onderdelen nadat ze zijn warm gemaakt met een soldeerbout aan elkaar gelijmd. Het hele proces is eentonig maar ingewikkeld. De makers moeten heel geduldig zijn, maar het geeft me heel veel plezier omdat ik het echt heel leuk vind om te doen." LIU Chengfeng brengt elke dag door in zijn studio en zit vaak uren achter zijn bureau. Hard werken loont want hij wordt steeds vaardiger en zijn werken oogsten langzaam erkenning.

In de afgelopen 30 jaar heeft hij zijn liefde voor het maken van stroschilderijen gekoppeld aan elementen uit de traditionele Chinese schilderkunst en de papierknipkunst om het erfgoed te innoveren en nieuwe creaties te ontdekken. Hij legt in zijn nieuwe werken altijd een tijdsbesef.

10910810697?profile=RESIZE_1200x

Kijkend naar het ambacht is de meest gecompliceerde schakel in het maken van stroschilderijen het creëren van diepte en driedimensionaliteit. Elk thema, afbeelding en onderdeel moet weer verschillend worden behandeld met verschillende snij- en soldeertechnieken. LIU Chengfeng heeft hard aan dit aspect gewerkt en voortdurend zijn vaardigheden verbeterd. Zo moet het strowerk voor de kop van een dier ragfijn geknipt worden om een pluizig effect te krijgen. Een tarwestrootje van 1 cm lang moet 60 tot 80 keer worden doorgeknipt, zodat er 30 tot 40 stukjes overblijven die niet alleen breed zijn aan de bovenkant en smal aan de onderkant, ze moeten ook gelijkmatig verdeeld worden en er moet gepast gebruik gemaakt worden van de glans en de textuur van het tarwestro." Om deze tijgerkop diepte te geven, werden meer dan 10.000 zeer dunne strootjes gesneden en gelijmd om het pluizige en stekelige effect te bewerkstelligen, net als bij een echte tijger."
Hij heeft ook vele malen zijn soldeergereedschap aangepast, eerst had hij een bout nu meer dan tien. Sommige bouten hebben zelfs de vorm van een pen, om met meer precisie te kunnen werken en om dankzij de juiste strijktemperatuur en krachtcontrole, zachtere strijklijnen en meer uitgesproken kleurschakeringen te creëren. Met zijn gereedschap kan hij een driedimensionaal reliëf aanbrengen in zijn werken. Zijn favoriete werk Tiger Head heeft de eerste prijs gewonnen in de Eerste Shandong Kunstnijverheid Competitie en de gouden medaille behaald op de Shandong Tentoonstelling voor Kunsten en Ambachten.

Om het immaterieel cultureel erfgoed blijvend te kunnen overdragen en meer mensen de betovering van stroschilderijen te laten voelen, richtte LIU Chengfeng met de steun van de overheid een studio op in het Cultuurpaviljoen van het district, hij richtte een bedrijf op voor culturele communicatie en hij vestigde ook een tentoonstellingsruimte voor immaterieel cultureel erfgoed, die gratis toegankelijk is voor het publiek. Zo biedt hij een expositie- en leerplatform aan mensen die van stroschilderijen houden. Hij geeft lessen over immaterieel cultureel erfgoed op de Chongwen Basisschool in district Linyi, waar hij gratis begeleiding biedt aan jonge enthousiastelingen (Persdienst van de gemeentelijke overheid van Dezhou)

KIES EEN ANDER LAND IN AZIË

Bhutan | Cambodja | China | Filipijnen | India | Indonesië | Laos | Maleisië | Nepal | Oezbekistan | Sri Lanka | Thailand | Vietnam

OVER CHINA

Wie heeft er nooit eens gedroomd van een reis door Azië met de Transsiberië Express van Moskou naar Beijing dwars door Siberië en Mongolië? Beijing is nog niet je eindbestemming; per trein, vliegtuig, bus en boot reis je verder naar Hongkong. China is een prachtig maar waanzinnig groot land dat je niet met één bezoek kunt ontdekken. Voor reizen naar China heb je een visum nodig.