Pyrografie: net zo elegant als traditionele Chinese inktschilderingen maar levendiger, net zo verfijnd als traditionele Chinese realistische schilderijen, maar uitbundiger. Met een soldeerbout op wisselende temperaturen ontstaan verre bergen en brede rivieren, door afwisseling in dichtheid ontstaan mooie wolkenluchten. Bij pyrografie worden niet alleen de technieken van de traditionele Chinese schilderkunst toegepast zoals het aanbrengen van vinkjes, contouren en stippen en het vervagen met water en vegen, maar kan ook diepte en kleurverloop worden getoond door de uitgesproken driedimensionale stijl. Daarom kan pyrografie niet alleen de stijl van traditionele Chinese schilderijen volgen, maar ook het effect bereiken van extreem realistische westerse schilderijen. Zo ontstaat een unieke artistieke charme, die mensen doet genieten van eenvoud en elegantie met een lange afdronk.
Yu Baochang, een 75-jarige inwoner van het district Wucheng in de gemeente Dezhou, legt zich al meer dan 30 jaar toe op de kunst van pyrografie. Wanneer je hem vraagt naar het verhaal tussen hemzelf en pyrografie, keert zijn geheugen onmiddellijk terug naar de eerste keer dat hij meer dan 60 jaar geleden het penseel oppakte.
"Mijn voorouders hebben altijd al de kost verdiend met kalligrafie en schilderijen. Ik leerde van hen de traditionele Chinese schilderkunst. Ik heb dus al heel jong hier een goede basis door gekregen. " Yu Baochang vertelt dat hij een hele degelijke artistieke achtergrond heeft omdat hij al op achtjarige leeftijd leerde schilderen, in zijn tienerjaren kunstwerken maakte in het culturele centrum van de provincie en zich vervolgens in de jaren zestig tot de jaren negentig, meer dan 30 jaar, verder ontwikkelde. Hij heeft altijd de ruimte gehad om nieuwe artistieke wegen te bewandelen.
Dankzij zijn diepgewortelde vaardigheden op het gebied van kalligrafie en schilderen, hield hij de soldeerbout vast als was het een penseel. Hij probeerde onophoudelijk verschillende soldeerbouten uit bij verschillende temperaturen om verschillende patronen op het hout te ontdekken. Hij maakte uiteindelijk zijn eerste pyrografiewerk op een houten plank. Hij nam het werk enthousiast mee naar het culturele centrum en kreeg waardering van zijn oudere collega’s. “Hier moet je mee verder gaan!” De erkenning van de oudere collega’s deed Yu Baochang vastberaden besluiten pyrografie te gaan studeren.
In 1991 won Yu Baochang’s ”Afbeelding van Lang Leven”, één van de werken geselecteerd en ingediend door de provincie Shandong, de eerste prijs op een tentoonstelling in Beijing van uitstekende werken van verschillende provincies uit het hele land. Dit was de eerste keer dat zijn werk buiten zijn woonplaats werd getoond. Sindsdien heeft hij vele malen deelgenomen aan een groot aantal verschillende provinciale en gemeentelijke kunsttentoonstellingen en heeft hij meerdere onderscheidingen gewonnen, zoals de “Machtige Man Gouden Medaille” van de 13e Nationale Boerenspelen. Zijn werken worden zeer hoog gewaardeerd.
"Bij pyrografie neemt men een soldeerbout ter hand in plaats van een penseel. Dit lijkt eenvoudig, maar het is veel rigoureuzer." Over pyrografietechnieken kan Yu Baochang heel welbespraakt vertellen. Bij pyrografie wordt niet alleen gelet op de duur, mate en kracht van het branden, maar ook op het proces van "eerst schrijven dan vormgeven". Het stelt bijzonder strenge eisen aan de vaardigheden en creativiteit van de makers.
Allereerst moet het ontwerp van het schilderij op een houten plank worden uitgetekend, vervolgens wordt het soldeergereedschap gecontroleerd, zodat met zorg kan worden gebrand volgens de technieken van de traditionele Chinese schilderkunst om uiteindelijk tot een goed werk te komen. Als was het een penseel vormt de soldeerbout op de houten plank verschillende vormen door middel van stippen, lijnen en contouren, met verschil in diepte en kleurovergangen. In de ogen van Yu Baochang, die de vaardigheden van de traditionele Chinese schilderkunst onder de knie heeft, is het cruciaal om de juiste duur, mate en druk van het branden te doorgronden, om de snelheid, de temperatuur, de hoek en de druk van de soldeerbout te reguleren in de verschillende composities.
Bij Yu Baochang thuis tref je drie "penselen”. De oorspronkelijke gewone soldeerboutpunt past hij aan, al naar gelang wat nodig is voor zijn schilderijen. “Deze soldeerbout heeft bijvoorbeeld een lager wattage om een lichte kleur te creëren op een houten plank, vooral handig bij grotere kleurvlakken. En ik heb deze soldeerboutpunt gebogen zodat hij gemakkelijker in de hand ligt.” Legt Yu Baochang uit terwijl hij een soldeerbout met een "L-vormige" punt pakt.
Omdat verschillende composities om verschillende kleuren vragen, zijn er zeer strenge eisen aan de temperatuur van de elektrische soldeerbouten. Daarom is het heel belangrijk bij pyrografie om steeds een andere soldeerbout te pakken en steeds de juiste temperatuur in te stellen tijdens het creatieproces. Het duurt veel langer om een op hout gebrand schilderij te maken dan een traditioneel Chinees schilderij. Het kostte Yu Baochang bijna een half jaar om zijn nieuwste werk " Vierentwintig verhalen over kinderlijke piëteit" te maken. Gemiddeld kostte het zeven dagen om een tekening van A4-formaat bij één verhaal op een houten plank te voltooien.
Een ogenschijnlijk gewone houten plank en een eenvoudige houtbrander leiden in de handen van Yu Baochang tot een levendig, kleurrijk en absoluut voortreffelijk kunstwerk, dat door het publiek alom worden aanbeden vanwege deze unieke kunstvorm.
Meer informatie vind je hier >>