Pyrografie: net zo elegant als traditionele Chinese inktschilderingen maar levendiger, net zo verfijnd als traditionele Chinese realistische schilderijen, maar uitbundiger. Met een soldeerbout op wisselende temperaturen ontstaan verre bergen en brede rivieren, door afwisseling in dichtheid ontstaan mooie wolkenluchten. Bij pyrografie worden niet alleen de technieken van de traditionele Chinese schilderkunst toegepast zoals het aanbrengen van vinkjes, contouren en stippen en het vervagen met water en vegen, maar kan ook diepte en kleurverloop worden getoond door de uitgesproken driedimensionale stijl. Daarom kan pyrografie niet alleen de stijl van traditionele Chinese schilderijen volgen, maar ook het effect bereiken van extreem realistische westerse schilderijen. Zo ontstaat een unieke artistieke charme, die mensen doet genieten van eenvoud en elegantie met een lange afdronk.
Meer dan 30 jaar ervaring
Yu Baochang, een 75-jarige inwoner van het district Wucheng in de gemeente Dezhou, legt zich al meer dan 30 jaar toe op de kunst van pyrografie. Wanneer je hem vraagt naar het verhaal tussen hemzelf en pyrografie, keert zijn geheugen onmiddellijk terug naar de eerste keer dat hij meer dan 60 jaar geleden het penseel oppakte.
"Mijn voorouders hebben altijd al de kost verdiend met kalligrafie en schilderijen. Ik leerde van hen de traditionele Chinese schilderkunst. Ik heb dus al heel jong hier een goede basis door gekregen. " Yu Baochang vertelt dat hij een hele degelijke artistieke achtergrond heeft omdat hij al op achtjarige leeftijd leerde schilderen, in zijn tienerjaren kunstwerken maakte in het culturele centrum van de provincie en zich vervolgens in de jaren zestig tot de jaren negentig, meer dan 30 jaar, verder ontwikkelde. Hij heeft altijd de ruimte gehad om nieuwe artistieke wegen te bewandelen.
Diepgewordtelde vaardigheden
Dankzij zijn diepgewortelde vaardigheden op het gebied van kalligrafie en schilderen, hield hij de soldeerbout vast als was het een penseel. Hij probeerde onophoudelijk verschillende soldeerbouten uit bij verschillende temperaturen om verschillende patronen op het hout te ontdekken. Hij maakte uiteindelijk zijn eerste pyrografiewerk op een houten plank. Hij nam het werk enthousiast mee naar het culturele centrum en kreeg waardering van zijn oudere collega’s. “Hier moet je mee verder gaan!” De erkenning van de oudere collega’s deed Yu Baochang vastberaden besluiten pyrografie te gaan studeren.
Reacties