Reisorganisatie Echt Ierland is verdrietig

Onlangs ontvingen we op de redactie van Meridian Travel deze noodkreet van Ivo ten Broek, eigenaar en oprichter van reisorganisatie Echt Ierland. We vonden het de moeite waard om deze te delen.

'Help! In het (reis)hart geraakt. Nul inkomsten. Geen subsidies. Wel de reissom terugbetalen? Corona CRISIS! Bijna 10 jaar ben ik, Ivo ten Broek, werkzaam binnen mijn eigen bedrijf, reisorganisatie Echt Ierland. In 2011 gestart en met veel bloed, zweet en de bekende tranen een schitterend bedrijf opgebouwd, nu samen met 10 fantastische collega's. Wij bieden reizen aan in 5 Europese landen, vrijwel geheel op maat, naar het prachtige échte Ierland!

Gasten bijzondere reisbelevingen bieden. Waarom? Om onze gasten kennis te laten maken met het unieke Ierland zoals wij dit beleven én om onze gasten blij te maken. Dat is waar mijn collega’s en ik met passie iedere dag voor werken. Tot hier op 12 maart jl. verandering in kwam: iets wat niemand voor mogelijk had kunnen houden, een pandemie die haar weerga niet kent.

Echt Ierland vindt het vreselijk. Vreselijk dat mensen niet op reis kunnen. Deze crisis vraagt om bijzondere regelgeving en een bijzondere samenwerking.
Op dit moment werken wij al ruim 9 weken keihard om al onze gasten te woord te staan, boeken wij dagelijks meerdere gasten om naar een andere reisperiode in 2020 of 2021 en keren wij tevens SGR Corona-vouchers uit. Dankzij dit gezonde initiatief van de SGR houden wij momenteel ons kerngezonde bedrijf boven water.
Het biedt niet alleen mogelijkheden voor reisorganisaties, maar ook voor u als consument om samen deze crisis door te komen.

Vrijdag 15 mei jl. heeft de Europese Commissie bevestigd dat de Nederlandse reisvoucher met SGR-dekking voldoet aan de aanbevelingen die de Europese Commissie heeft gesteld. Toch blijft men vanuit Europa benadrukken dat de consument de keuze heeft tussen de voucher of terugbetaling van de (aan)betaalde reissom.
Geld terugbetalen aan onze gasten? Wij willen het graag, maar dan gaan wij als gezond bedrijf failliet. Wij kunnen niet alles terugbetalen omdat in ons geval vluchten, accommodaties en andere partners waar wij mee samenwerken vooruit zijn betaald. Net als u, krijgen wij ook geen geld terug van luchtvaartmaatschappijen waar wij mee samenwerken. Men hanteert de bekende vliegvoucher. Zoals u begrijpt zullen wij en meerdere reisorganisaties de deuren moeten sluiten wanneer wij onze gasten direct volledig moeten terugbetalen.

Een kijkje achter de schermen zult u doen inzien dat wij op dit moment geen inkomsten hebben. Er gaat alleen maar geld uit: het regelen van annuleringen kost veel tijd (dus geld), alle vaste lasten waaronder huur- en deels personeelskosten moeten worden voldaan.

Wij ontvangen niets! Waar wij normaal veel blije gasten helpen, hebben wij helaas nu ook voor het eerst te maken met boze gasten en brieven van hun advocaten. Terwijl wij niets kunnen doen aan de ontstane situatie.

Terugbetalen kan in ons geval alleen wanneer:
A. de luchtvaartmaatschappijen, onze accommodaties en overige partners ons geld retourneren i.p.v. vouchers uitkeren;
B. wij onze (arbeids)kosten die gemoeid zijn met het annuleren van alle reizen in rekening brengen.

Alleen op deze wijze heeft de reisbranche een recht op voortbestaan. Iets waar wij als kleine speler binnen de reisbranche ook recht op hebben!
De Nederlandse overheid moet over de brug komen met een steunpakket aan de leden van de SGR en het ANVR en daarmee de consument geruststellen. Samen uit, samen thuis.
De banen van 10 collega’s, met mijzelf erbij 11, staan hierbij op het spel. En binnen de branche nog eens 20.000 banen! Dit houdt in dat wanneer wij, maar ook andere reisorganisaties failliet gaan, u als gast, géén gebruik kunt maken van onze expertise op een bepaalde bestemming. Dit is juist dé reden waarom u voor ons als reisspecialist kiest. Stelt u zich eens voor...
Namens al onze collega’s uit de reisbranche die jaarlijks talloze reizen boeken over de hele wereld doen wij een beroep op steun van de Nederlandse overheid. Wij gaan ervan uit dat u, onze gast, begrip heeft voor onze situatie en rekenen op uw steun.
Helpt u ons mee?'

5419804887?profile=RESIZE_710x

E-mail mij als mensen hun opmerkingen achterlaten –

Je moet lid zijn van Meridian Travel om reacties toe te voegen!

Join Meridian Travel

BEKIJK ONZE GIDSCOLLECTIE

BESTEL ONZE ORIGINALS

LEES ONS REISMAGAZINE